Dzień I. 11 marca (wtorek)
10:00 – 10:20
Uroczyste otwarcie Kongresu
Jerzy Stępień, Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Małgorzata Kern, Skarbnik Miasta Gliwice, Przewodnicząca Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Damian Grzelka, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych;
dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
10:20 – 14:25 Sesje plenarne
10:20 – 10:35
Wystąpienie: Kierunki zmian w systemie finansowania samorządów
prof. dr hab. Zygmunt Frankiewicz, Senator, Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
10:35 – 10:50
Wystąpienie: Finanse samorządu w perspektywie władzy ustawodawczej i wniosków z kontroli NIK
Krzysztof Kwiatkowski, Senator, Przewodniczący Komisji Ustawodawczej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
10:50 – 12:20
Debata: Nowa ustawa o dochodach JST – czy o to nam chodziło? Konsekwencje zmian i dalsze kształtowanie systemu finansowania samorządów
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego miała być odpowiedzią na wieloletnie postulaty stabilizacji i przewidywalności finansów lokalnych oraz przeciwdziałać uznaniowości w ich dystrybucji. Czy rzeczywiście przynosi oczekiwane rozwiązania, czy raczej tworzy nowe wyzwania? W gronie wybitnych ekspertów – przedstawicieli samorządów, legislatorów oraz nadzoru finansowego – przyjrzymy się skutkom wprowadzonych zmian, ich wpływowi na budżety JST oraz możliwości dalszej reformy systemu finansowania. Czy samorządy zyskują realne narzędzia do rozwoju, czy raczej stają przed kolejnym etapem ograniczeń? Zapraszamy do rzeczowej i otwartej debaty.
Moderator: prof. dr hab. Krzysztof Surówka, Kierownik Katedry Finansów Publicznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Paneliści:
Ewa Czołpińska, Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych;
Małgorzata Kern, Skarbnik Miasta Gliwice, Przewodnicząca Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Kazimierz Kleina, Senator, Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej;
Michał Krawczyk, Poseł na Sejm RP, Przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej;
Marek Wójcik, Pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich – Ekspert ds. legislacyjnych, Sekretarz Strony Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
12:20 – 13:30
Debata: Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych w 2025 roku, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w podatku od nieruchomości
Rok 2025 przynosi istotne zmiany w podatkach i opłatach lokalnych, które mogą wpłynąć na dochody jednostek samorządu terytorialnego. Wśród nich są istotne zmiany w podatku od nieruchomości, których źródłem jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023r., co rodzi pytania o jej skutki dla budżetów gmin i miast, a także dla podatników. Czy nowe przepisy staną się źródłem dodatkowych wyzwań prawnych i organizacyjnych? Co jeszcze należy doprecyzować a co zmienić? W gronie ekspertów przeanalizujemy konsekwencje i potencjalne ryzyka wynikające z wprowadzonych ustawowo zmian.
Moderator: Janusz Zagórski, Skarbnik Gminy Police, I Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Paneliści:
dr Paweł Grzybowski, Radca prawny w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy;
dr Hanna Kmieciak, Ekspertka w dziedzinie dochodów jednostek samorządu terytorialnego;
Magdalena Kuźniarska, Menedżer w CRIDO, doradca podatkowy, radca prawny;
dr hab. Wojciech Morawski, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Katedra Prawa Finansów Publicznych;
dr Paweł Para, Skarbnik Gminy Poronin
13:30 – 13:50
Wystąpienie: Systemy Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją a praca skarbnika i służb finansowo-księgowych na przykładzie EZD RP
Nowoczesne systemy klasy EZD to nie tylko cyfryzacja dokumentów – to zmiana całego modelu pracy administracji samorządowej, w tym skarbników i służb finansowo-księgowych. Jego obowiązkowe wdrożenie wpłynie na prowadzenie księgowości, zarządzanie podatkami lokalnymi, a także integrację z systemami ogólnokrajowymi, takimi jak Krajowy System e-Faktur czy doręczenia elektroniczne. Czy JST są gotowe na pełną cyfryzację i jakie wyzwania techniczne oraz organizacyjne stoją przed samorządami? W trakcie panelu omówimy, co każdy skarbnik powinien wiedzieć, aby skutecznie zarządzać finansami w nowej rzeczywistości cyfrowej i maksymalnie wykorzystać potencjał EZD RP.
Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku
13:50 – 14:10
Wystąpienie: Zintegrowane zarządzanie budżetem JST z wykorzystaniem systemów Budżet24 i FoKa Pro
Podczas wystąpienia zostaną omówione kluczowe korzyści płynące z automatyzacji procesów budżetowych i księgowych, eliminacji podwójnego wprowadzania danych oraz zwiększenia kontroli nad realizacją budżetu
Zaprezentujemy trzy główne obszary:
1. Projektowanie i zmiany budżetu – ogólne spojrzenie na poprawę pracy skarbnika i osób odpowiedzialnych za budżet.
2. Zaangażowanie i wykonanie – rejestracja umów, faktur i wydatków, pełna integracja pomiędzy systemami, eliminując błędy i oszczędzając czas.
3. Pełna kontrola finansowa – decyzje finansowe podejmowane na zawsze aktualnych danych nie tylko urzędu, ale i jednostek.
Prezentacja dotyczy integracji systemów Budżet24 i FK FoKa Pro. Pokażemy praktyczne zastosowanie tej integracji oraz jej wpływ na efektywność pracy w JST.
Sławomir Hemerling-Kowalczyk, Prezes Nefeni Sp. z o.o.;
Anna Sługocka, Specjalista ds. wdrożeń w Nefeni Sp. z o.o.
14:10 – 14:25
Cyfrowe płatności 2.0
Nowoczesne rozwiązania bezgotówkowe – płatności poprzez kody QR i samoobsługowe miniopłatomaty, które funkcjonują w coraz większej liczbie Samorządów są odpowiedzią na wyzwania samorządów związane z obsługą gotówkową, kolejkami w Urzędzie czy oczekiwaniami mieszkańców dot. sprawnej obsługi. W dobie cyfryzacji mieszkańcy poszukują rozwiązań szybkich, intuicyjnych i przyspieszających obsługę. Porozmawiajmy o zastosowaniu i zaletach płatności bezgotówkowych – wdrożenie tych dwóch uzupełniających się rozwiązań jest bowiem kluczem do poprawy jakości obsługi, zmniejszenia kolejek w Urzędzie i zwiększenia satysfakcji mieszkańców.
Tomasz Palussek, Dyrektor Zarządzający STP-Polska;
Artur Żymańczyk, Country Manager spółki Worldline Financial Services (Europe) S.A. oddział w Polsce
14:25 Zdjęcie grupowe
14:30 – 15:30 LUNCH
15:30 – 17:30 Sesje równoległe
15:30 – 16:30
SALA I
15:30 – 16:00
Wystąpienie: VAT, projekty unijne, kwalifikowalność, odliczanie
a odzyskiwanie – efektywna realizacja przedsięwzięć
Podczas wystąpienia omówione zostaną kluczowe zagadnienia związane z efektywną realizacją projektów finansowanych z funduszy unijnych, szczególnie w kontekście optymalizacji odliczania i odzyskiwania VAT. Poruszone zostaną kwestie związane z odzyskaniem VAT i odliczaniem VAT, wskazując na mechanizmy, które mogą wpłynąć na poprawę efektywności finansowej. Zajmiemy się również specyfiką realizacji projektów z udziałem spółek komunalnych i innych podmiotów trzecich, a także wyjaśnimy, w jakich sytuacjach i w jaki sposób można jeszcze odzyskać VAT. Wnioski o interpretacje podatkowe oraz wykładnie wytycznych unijnych stanowią istotne narzędzia w aplikowaniu o środki zewnętrzne, warto się przyjrzeć się praktykom w tym zakresie.
Michał Kostrzewa, Radca prawny kierujący Działem Prawa Podatkowego w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy
16:00 – 16:30
Wystąpienie: Inteligentne deklaracje podatkowe. Jak e-Usługi podnoszą satysfakcję mieszkańców
i zmniejszają koszty samorządów?
Jak sprawić, by deklaracje podatkowe były szybkie, proste i bezbłędne? Podczas prezentacji pokażemy, jak inteligentne e-Usługi zwiększają satysfakcję mieszkańców i jednocześnie obniżają koszty samorządów. Poznasz nowoczesne technologie, dobre praktyki i konkretne rozwiązania, które usprawniają zarządzanie podatkami lokalnymi.
Natalia Gronkiewicz, Kierownik Produktu w Asseco Data Systems
SALA II
15:30 – 16:30
Panel dyskusyjny: Wycena i finansowanie zadań zleconych – stare problemy a nowe zadania
Zadania zlecone od lat stanowią wyzwanie dla samorządów – ich finansowanie często nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów realizacji. Czy obecny system wyceny i refundacji tych zadań jest adekwatny, czy raczej generuje coraz większe obciążenia dla JST? Kluczowe staje się nie tylko określenie faktycznych kosztów, ale także metodologia analizy wydatków – jakie narzędzia mogą pomóc w precyzyjnym oszacowaniu kosztów realizacji i skutecznym egzekwowaniu odpowiednich środków? W ramach panelu przeanalizujemy, jak zmieniają się zasady finansowania zadań zleconych, jakie nowe obowiązki pojawiają się po stronie JST oraz jakie rozwiązania mogą poprawić przejrzystość i efektywność systemu.
Moderator: Dariusz Giza, Ekspert z zakresu finansów publicznych
Paneliści:
Marian Banaś, Prezes Najwyższej Izby Kontroli;
Ewa Guziel, Skarbnik Miasta Ruda Śląska;
Agnieszka Kądziela-Biernat, Skarbnik Miasta Węgrowa;
Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich;
Katarzyna Gryś, Skarbnik Gminy Jerzmanowa;
Dorota Pudło-Żylińska, Skarbnik Miasta Szczecin
SALA III
15:30 – 16:30
Panel dyskusyjny: Reguły zadłużenia w samorządach – kiedy potrzebne w kreowaniu rozwoju, a kiedy niebezpieczne dla stabilności finansowej? Wieloletnie Prognozy Finansowe
W 2024 roku ponownie złagodzono reguły zadłużenia samorządów. Długi jednak trzeba spłacać. Zadłużenie samorządów to narzędzie, które może być zarówno impulsem rozwojowym, jak i zagrożeniem dla stabilności finansowej. Gdzie leży granica między odpowiedzialnym wykorzystaniem długu a ryzykiem pułapki zadłużenia? Jakie mechanizmy kontrolne i prognozy mogą pomóc w bezpiecznym zarządzaniu zobowiązaniami? W kontekście zgłaszanych przez Skarbników problemów z Wieloletnimi Prognozami Finansowymi przeanalizujemy, w jakich sytuacjach dług może wspierać rozwój lokalny, a kiedy staje się obciążeniem. Eksperci omówią również rolę Regionalnych Izb Obrachunkowych, rynków finansowych oraz dobrych praktyk samorządowych w kształtowaniu zdrowej polityki zadłużeniowej.
Moderator: dr Kacper Siwek, Skarbnik Miasta Legnica
Paneliści:
Grzegorz Czarnocki, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych;
Mariusz Gołaszewski, Prezes Zarządu Aesco Group;
Jacek Jachymiak, Skarbnik Gminy Łapsze Niżne;
Ewa Tomczak, Skarbnik Miasta Bytomia
SALA IV
15:30 – 16:00
Wystąpienie: Recykling jako narzędzie optymalizacji budżetu gminy – nowoczesne podejście do finansów samorządowych
Panel rozpocznie się omówieniem obowiązujących przepisów dotyczących gospodarki odpadami, w tym celów recyklingowych wynikających z dyrektywy w sprawie odpadów komunalnych oraz potencjalnych konsekwencji finansowych dla samorządów w przypadku ich nieprzestrzegania, takich jak kary czy wzrost kosztów zagospodarowania odpadów. W tym kontekście przedstawione zostaną innowacyjne rozwiązania wspierające gminy w optymalizacji finansów, m.in. system Olejomatów. Eksperci zaprezentują, jak nowoczesne technologie mogą pomóc w ograniczeniu wydatków na gospodarkę odpadami oraz przyczynić się do zrównoważonego rozwoju. Dyskusja obejmie również rolę edukacji ekologicznej i perspektywiczne rozwiązania, które mogą wpłynąć na efektywność budżetową samorządów.
Damian Michalak, Doradca Zarządu w Firmie Emka S.A.;
Paweł Retmaniak, Manager ds. Rozwoju Sieci w firmie Emka S.A.
16:00 – 16:30
Wystąpienie: Cyfryzacja CUW – dobre praktyki w różnych obszarach działań
Centralizacja obsługi jednostek oświatowych i pozaoświatowych pozwala na lepszą kontrolę kosztów, poprawę jakości i wydajności pracy oraz minimalizację ryzyk kadrowych w administracji publicznej. Kluczowa w osiągnięciu tych celów jest cyfryzacja procesów obsługiwanych przez samorządowe Centra Usług Wspólnych oraz procesów na linii CUW – JST – jednostki organizacyjne.
Chociaż wiele CUW wdrożyło nowoczesne technologie, nadal istnieją wyzwania związane z pełną integracją systemów, ujednoliceniem polityk, obiegiem dokumentów oraz bezpieczeństwem danych. Procesy digitalizacji mogą być wciąż w trakcie wdrażania lub na wczesnym etapie rozwoju, szczególnie w jednostkach napotykających ograniczenia technologiczne bądź finansowe.
Podczas wystąpienia zostaną przedstawione doświadczenia w zakresie informatyzacji procesów w samorządowych Centrach Usług Wspólnych, wyniki badań oraz przykłady dobrych praktyk w cyfryzacji, mające wpływ na osiągnięcie głównych celów, które przyświecały włodarzom powołującym CUW-y.
Michał Grosz, Technology Project
& Program Manager w firmie Wolters Kluwer
16:30 – 17:30
SALA I
16:30 – 17:30
Panel dyskusyjny: Należności samorządowe – jak skutecznie odzyskiwać środki i zabezpieczać finanse JST?
Skuteczne zarządzanie należnościami to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stoją skarbnicy JST. Zaległości podatkowe, opłaty lokalne i inne wierzytelności mogą znacząco wpływać na płynność finansową samorządów – jak zatem skutecznie je odzyskiwać, minimalizując ryzyko utraty dochodów? Czy obecne przepisy i narzędzia prawne wspierają JST w windykacji, czy raczej utrudniają proces dochodzenia należności? W trakcie panelu przeanalizujemy zarówno praktyczne metody zwiększania ściągalności należności, jak i wyzwania wynikające z aktualnych regulacji, aby skarbnicy mogli lepiej zabezpieczać finanse swoich jednostek.
Moderator: Cecylia Wołoch, Ekspertka w zakresie podatków
i opłat
Paneliści:
Karolina Dziekan, Skarbnik Gminy Swarzędz;
Bożena Kot, Skarbnik Powiatu Żyrardowskiego;
Katarzyna Kursa, Skarbnik Miasta
i Gminy Wieliczka;
Adam Łącki, Prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA;
Alicja Matuszewska, Skarbnik Miasta Otwocka
SALA II
16:30 – 17:30
Panel dyskusyjny: Perspektywa finansowa inwestycji w tym z zakresu zielonej transformacji – źródła ich finansowania oraz wpływ na budżety JST
Inwestycje samorządowe, zwłaszcza te związane z zieloną transformacją, wymagają nie tylko wizji, ale i stabilnego finansowania. Jakie źródła środków – krajowe, unijne i prywatne – są dostępne dla JST, by skutecznie realizować projekty proekologiczne? Jak wpływają one na bieżące i przyszłe budżety samorządów? Czy inwestycje w zrównoważony rozwój mogą być jednocześnie opłacalne i bezpieczne pod względem finansowym? W gronie ekspertów i praktyków samorządowych przeanalizujemy perspektywy finansowania zielonej transformacji, jej wpływ na stabilność finansową JST oraz najlepsze strategie zarządzania długiem i środkami inwestycyjnymi w tym obszarze.
Moderator: dr hab. Jacek Sierak, Profesor Szkoły Głównej Handlowej
w Warszawie, Kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
Paneliści:
Grzegorz Cichy, Prezes Unii Miasteczek Polskich, Burmistrz Gminy i Miasta Proszowice;
Renata Ćwirzeń-Szymańska, Skarbnik Miasta Opola;
Anna Gabryś, Skarbnik Miasta Sosnowca;
Wojciech Ostrowski, Skarbnik Miasta Płocka;
Ewa Tyrka, Dyrektor Departamentu Sektora Samorządowego Banku Gospodarstwa Krajowego
SALA III
16:30 – 17:30
Panel dyskusyjny: Bieżące problemy dotyczące rachunkowości
i sprawozdawczości budżetowej – praktyka oraz perspektywa kontroli i nadzoru
Rachunkowość i sprawozdawczość budżetowa JST to obszary, w których precyzja, zgodność z przepisami i transparentność odgrywają kluczową rolę. W praktyce jednak skarbnicy mierzą się z licznymi wyzwaniami – od zmian w przepisach po rosnące wymagania w zakresie raportowania i kontroli. Jakie są najczęstsze trudności w prowadzeniu ksiąg budżetowych? Jakie błędy pojawiają się w sprawozdawczości i na co zwracają uwagę organy nadzoru? W ramach panelu omówimy aktualne problemy, najnowsze interpretacje przepisów oraz dobre praktyki, które mogą pomóc skarbnikom w skutecznym zarządzaniu finansami JST i unikaniu ryzyk związanych z kontrolą i audytem.
Moderator: Sebastian Bach, Ekspert w zakresie rachunkowości i finansów publicznych oraz Krystyna Gąsiorek, Ekonomistka, ekspertka w zakresie finansów publicznych
Paneliści:
Maksymilian Hałas, Dyrektor Pionu Wdrożeń Systemów Finansowych, Dyrektor Biura Projektów Rekord;
Iwona Kaźmierczak, Skarbnik Gminy Jarocin;
Anna Krzysztofik, Skarbnik Powiatu Puławskiego;
Ewelina Ostajewska-Szwankowska, Skarbnik Miasta Konin
SALA IV
16:30 – 16:50
Wystąpienie: Zrób Krok w Przyszłość: Jak ePłatności zmieniają oblicze Administracji
• Co to są ePłatności i jakie korzyści wynikaj z wdrożenia ePłatnosci w administracji publicznej?
• Jak działa platforma ePłatności w mObywatelu? Przegląd dostępnych metod płatności (BLIK, karty płatnicze). Przedstawienie zaplanowanych funkcjonalności.
• Jakie kroki są potrzebne do integracji ePłatności z istniejącymi systemami IT? Przedstawienie przykładowych integratorów systemów z którymi współpracujemy. Wsparcie promocyjne dla urzędów.
• Analiza efektów i doświadczeń z pilotażu
• Przyszłość ePłatności w administracji. Plany rozwoju platformy i nowe funkcjonalności.
Karolina Matysiak, Dyrektor ds. Rozwoju Usług Płatniczych
w Centralnym Ośrodku Informatyki
16:50 – 17:30
Wystąpienie: Centralny Rejestr Umów po kontrowersyjnych zmianach od roku 2026
Ministerstwo Finansów przygotowało nowy projekt ustawy dotyczący Centralnego Rejestru Umów, który ma być obowiązkowy dla jednostek samorządu terytorialnego od 1 lipca 2026 roku. Wzbudza on szereg kontrowersji z uwagi na zmianę kwot umów wprowadzanych do rejestru, zasad funkcjonowania oraz ważnych terminów, które będą obowiązywać. Wiele szczegółowych rozwiązań ma się znaleźć w rozporządzeniach wykonawczych w tym zakresie. Zastanowimy się zatem, czy samorządy są gotowe na jego wdrożenie i jak jeszcze powinny przygotować się do tego obowiązku.
Agnieszka Drożdżal,Ekspertka w zakresie finansów publicznych
17:30 – 18:00 NETWORKING
20:00 KOLACJA
Dzień II. 12 marca (środa)
9:00 – 11:20 Sesje równoległe
9:00 – 9:40
SALA I
9:00 – 9:20
Wystąpienie: Gdzie szukać oszczędności w urzędzie? Sprawny system FKB jako sposób na skrócenie czasu pracy i obniżenie kosztów – Studium wybranych zagadnień na przykładzie Systemu KSAT
Prezentacja obejmuje analizę wybranych obszarów funkcjonowania urzędu, takich jak:
• Obieg faktury zakupowej w urzędzie oraz w Centrach Usług Wspólnych (CUW).
• Proces składania sprawozdań (budżetowych, z operacji finansowych oraz finansowych).
• Akcja wymiarowa podatku od nieruchomości i ewidencja „zwrotek”.
Omówione zostaną potencjalne korzyści wynikające ze skrócenia czasu pracy w tych obszarach. Przedstawione zostaną również wyliczenia oszczędności dla urzędów w miastach o różnej wielkości (50-tysięcznych, 100-tysięcznych oraz większych) przy poprawie ergonomii pracy o 10%.
Tadeusz Gembalczyk, Zastępca Dyrektora
ds. Produkcji i Utrzymania Oprogramowania dla Administracji Publicznej w firmie COIG S.A. z Katowic
SALA II
9:00 – 9:40
Wystąpienie: Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy służb finansowo-księgowych samorządów – przyszłość czy teraźniejszość?
Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane wybrane praktyczne aspekty zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w codziennej pracy służb finansowo-księgowych jednostek samorządu terytorialnego (JST). W szczególności omówione zostaną możliwości wykorzystania modeli językowych generatywnej AI, takich jak ChatGPT, w usprawnianiu procesów księgowych, automatyzacji zadań biurowych oraz zarządzaniu danymi.
Wskażemy odpowiedzi na kluczowe pytania:
• Jakie zadania księgowe i finansowe można automatyzować za pomocą AI?
• Jakie korzyści (czasowe, kosztowe i organizacyjne) wynikają z wdrożenia AI w JST?
• Jakie są potencjalne wyzwania i ryzyka związane z wykorzystaniem AI?
Krzysztof Sługocki, Specjalista ds. sztucznej inteligencji, Ekspert
SALA III
9:00 – 9:40
Wystąpienie: Finansowanie oświaty w oparciu o potrzeby oświatowe – teoria i praktyka. Kierunki zmian. Finansowanie oświaty niepublicznej
Finansowanie oświaty w nowym systemie dochodów samorządowych opiera się o algorytm podziału potrzeb oświatowych. Dla większości samorządów generuje on, oprócz naliczonych potrzeb oświatowych, również pewną kwotę subwencji. Podczas wystąpienia ekspert w zakresie finansowania oświaty omówi wpływ nowego podejścia na finansowanie placówek publicznych i niepublicznych, obali największe mity związane z nowym system. Podpowie, jak wykorzystać obecny system finansowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego do zwiększenie dochodów, przez odpowiednie zwiększenie wsparcia dla niektórych uczniów. Wyjaśni, czy w związku z likwidacją subwencji oświatowej szkoły i przedszkola niepubliczne będą większym obciążeniem dla samorządów.
Grzegorz Pochopień, Ekspert w zakresie finansów oświaty samorządowej
9:20 – 9:40
Wystąpienie: Nowoczesne systemy ERP jako źródło oszczędności oraz zdolności adaptacyjnej do zmieniającego się otoczenia
Szerokie spojrzenie na systemy ERP, kierunki ich rozwoju i ważną rolę, jaką mogą odgrywać zarówno w obszarze generowania twardych wyników finansowych, jak i zapewnienia długotrwałej zdolności adaptacji organizacji do coraz szybciej zmieniającego się świata podatków, regulacji prawnych, technologii, sposobów zarządzania zespołami, trendów itp.
Dariusz Kocajda, Konsultant ds. Rozwiązań Biznesowych Comarch S.A.
9:40 – 10:00
SALA I
Wystąpienie: Co znaczy ESG dla samorządów?
ESG w samorządach różni się od wymogów stawianych przedsiębiorstwom, ale wciąż ma istotny wpływ na m.in. dostępność finansowania. Warto więc zapoznać się ze specyfiką wymagań ESG, którym samorządy powinny sprostać. W wystąpieniu przedstawiona zostanie specyfika ESG w samorządach oraz szkolenie ESG dla samorządów.
Marta Saracyn, Menedżer Zespołu Strategii Ryzyka ESG, Bank Gospodarstwa Krajowego
SALA II
Wystąpienie: Wykorzystanie sztucznej inteligencji od ewidencji do dekretacji dokumentów
Podczas prezentacji poruszymy kluczowe zagadnienia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w zarządzaniu dokumentami. Omówimy, jak sztuczna inteligencja automatyzuje rutynowe zadania w systemach ERP, znacząco poprawiając efektywność pracy. Zaprezentujemy również Krajowy System e-Faktur jako narzędzie do cyfrowej transformacji faktur, które uprości procesy administracyjne i zapewni zgodność z przepisami. Pokażemy, jak synergiczne połączenie KSeF i AI zmienia księgowość, zwiększając wydajność.
Agnieszka Opalińska, Ekspert Projektu Księgowość, Soneta sp. z o.o. – producent oprogramowania ERP enova365;
Monika Wawrzyczek, Konsultant Projektu Księgowość – Soneta sp. z o.o. – producent oprogramowania ERP enova365
SALA III
Wystąpienie: Jak obniżyć koszty prowadzenia szkół? Wstęp do analizy
Permanentne niedofinansowanie kosztów oświaty z budżetu centralnego powoduje, że gminy i powiaty coraz większe kwoty muszą dokładać ze środków własnych. Dokonując analiz porównawczych widzimy, że poziom tych dopłat znacząco się różni pomiędzy różnymi samorządami. Czy można efektywnie ograniczyć koszty funkcjonowania oświaty bez uszczerbku na jakości kształcenia?
Mariusz Gołaszewski, Prezes Zarządu Aesco Group
10:00 – 11:10
SALA I
Dyskusje służące wypracowaniu postulatów w najważniejszych tematach w obszarze pracy środowiska skarbników. Dostępne dane, a realność planowania dochodów i wydatków
Planowanie budżetu oraz przygotowanie wieloletniej prognozy finansowej to wyzwanie, przed którym stają co roku wszyscy skarbnicy.
Dyskusja ma służyć wymianie spostrzeżeń w zakresie sporządzania planu dochodów i wydatków budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej.
Zarówno w zakresie sposobu pozyskiwania danych, jak i terminów otrzymywania informacji o dochodach z różnych źródeł (np. Ministerstwa Finansów, wojewodów, danych jednostek).
Jak planować budżety i wieloletnie prognozy finansowe w zakresie zadań dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych (mamy do czynienia od kilku lat z defragmentacją źródeł finansowania zadań publicznych – liczne fundusze)?
Jak pogodzić konieczność realnego planowania wobec niepewnych źródeł finansowania?.
Cały proces planowania odbywa się niejako w cieniu zadłużenia i konieczności spełnienia wskaźników z ufp.
Czy można zatem wprowadzić zmiany w przepisach, które ułatwiłyby planowanie? Czy i w jaki sposób powinniśmy szukać narzędzi optymalizujących proces planowania?
Piotr Budziak, Skarbnik Gminy Zabierzów,
II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Anita Kurdziel, Skarbnik Miasta i Gminy Myślenice;
Agata Krzyżak-Szota, Skarbnik Gminy Michałowice
SALA II
Dyskusje służące wypracowaniu postulatów w najważniejszych tematach w obszarze pracy środowiska skarbników: „Kuriozalne” przepisy prawa, czyli przepisy, które powodują trudne sytuacje w finansowym i nie tylko funkcjonowaniu jst
Czasami przepisy prawa, mające na celu uporządkowanie określonych obszarów funkcjonowania administracji publicznej lub życia mieszkańców, jednocześnie utrudniają prawidłowe działanie w innych zakresach. Niestety, istnieje wiele problematycznych zagadnień wymagających pilnych działań w celu zminimalizowania negatywnych skutków, jakie powodują.
Jednym z takich przykładów jest prawo spadkowe, którego konsekwencją jest coraz częstsze zajmowanie przez komorników kont bankowych gmin na poczet długów związanych ze spadkiem. Gmina często nie jest nawet świadoma, że odziedziczyła spadek, lub nie zna jeszcze jego szczegółów. Powoduje to niekiedy paraliż finansowy i poważne utrudnienia w realizacji zadań publicznych, szczególnie w przypadku mniejszych gmin, co jest sytuacją absolutnie niedopuszczalną.
Przyjrzymy się więc kilku takim „kuriozalnym” przepisom i zaproponujemy postulaty zmian, które zapewnią jednostkom samorządu terytorialnego możliwość stabilnego, zgodnego z prawem funkcjonowania oraz sprawnej realizacji zadań publicznych.
Agnieszka Drożdżal, Ekspertka w zakresie finansów publicznych;
Aneta Maciążek, Skarbnik Gminy Tomaszów Mazowiecki, Członkini Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
SALA III
Dyskusje służące wypracowaniu postulatów w najważniejszych tematach w obszarze pracy środowiska skarbników: Podatki
i opłaty lokalne
Przepisy dotyczące podatków i opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego nie doczekały się jeszcze kompleksowych zmian, które mogłyby znacząco uprościć ich pobór i interpretację oraz uczynić je bardziej przyjaznymi dla osób i podmiotów zobowiązanych do ich uiszczania.
Chcielibyśmy porozmawiać o problemach, z jakimi samorządy borykają się w stosowaniu obowiązujących przepisów podatkowych i opłat lokalnych, a także o możliwych rozwiązaniach tych trudności.
Mamy nadzieję, że w trakcie dyskusji uda się wypracować postulaty zmian w przepisach, które wyeliminują zbędne procedury, uproszczą ich stosowanie oraz przyczynią się do obniżenia kosztów administracyjnych, a być może także do zwiększenia dochodów samorządów.
Prowadzący:
Janusz Zagórski, Skarbnik Miasta Police, I Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Jarosław Kieca, Skarbnik Nakła nad Notecią
11:10 – 11:50 PRZERWA KAWOWA
11:50 – 15:00 Sesje plenarne
11:50 – 12:20
Wystąpienie: Wypalenie zawodowe – codzienność urzędnika?
Najważniejsze wyzwanie najbliższych lat dla pracowników administracji samorządowej łączy się z nadmiernym obciążeniem obowiązkami, roszczeniowością petentów i ciągłym hejtem.
Podczas wystąpienia dowiemy się kogo dotyczy kwestia wypalenia zawodowego, czy jest to choroba i do czego prowadzi. Czym jest wypalenie zawodowe? Jak je diagnozować, jak przeciwdziałać i jak wyleczyć osobę dotkniętą tym problemem.
Krzysztof Wójtowicz, Przedsiębiorca, doradca biznesowy i samorządowy
12:20 – 13:05
Kalejdoskop dobrych praktyk z gmin i powiatów w zakresie organizacji pracy służb finansowo-księgowych, działań podejmowanych przez skarbników oraz przedsięwzięć przyczyniających się do zwiększenia dochodów lub uzyskiwania oszczędności
13:05 – 13:25
Wystąpienie: Wzmocnienie pozycji finansowej JST- zmiany systemowe w nowej ustawie o dochodach JST
Hanna Majszczyk, Wiceminister, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
13:25 – 13:40
Wystąpienie: Metodologia finansowania JST. Jak obecne wskaźniki można poprawić?
Nowy system finansowania JST ma niewątpliwą zaletę – po raz pierwszy uwzględnia zróżnicowanie potrzeb wydatkowych samorządów wynikające z obiektywnych uwarunkowań zewnętrznych. Znaczna część „determinant wydatkowych” zbliża nas do tego celu, ale dotychczasowy zestaw wskaźników wymaga krytycznej refleksji i pewnych zmian. Kluczowe wyzwania to ograniczenia wynikające z narzuconych limitów – takich jak +/- 25% w zakresie przeliczeniowej liczby mieszkańców – które prowadzą do nieadekwatnych dochodów niektórych samorządów. Choć mogą one pełnić funkcję przejściową, łagodzącą skutki reformy, w dłuższej perspektywie wymagają zniesienia lub modyfikacji. Dodatkowo, niewłaściwie dobrane determinanty w niektórych sektorach oraz nieuwzględnienie kluczowych czynników, takich jak gęstość zaludnienia i struktura sieci osadniczej, utrudniają dopasowanie mechanizmu finansowania do rzeczywistych potrzeb JST. Konieczne jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą by algorytm ustawowy naliczania potrzeb wydatkowych lepiej odzwierciedlał rzeczywiste zróżnicowanie tych potrzeb, a równocześnie był neutralny w stosunku do podejmowanych przez samorządy decyzji odnoszących się do organizacji dostarczania usług publicznych. Prace nad ewentualnymi modyfikacjami obowiązującej ustawy można wykorzystać także do dyskusji o zwiększeniu autonomii samorządów w zakresie kształtowania ich dochodów budżetowych. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego prowadzi obecnie analizy, które pod koniec roku powinny pozwolić na przedstawienie rekomendacji w tym zakresie, a dyskusja podczas Kongresu zapewne przyczyni się również do wskazania konkretnych propozycji dot. zmian w zakresie kształtowania dochodów budżetowych samorządów.
dr Julita Łukomska, Zastępczyni Dyrektora w Narodowym Instytucie Samorządu Terytorialnego
13:40 – 13:55
Wystąpienie: Zaufanie obywateli. Niezbędny warunek decentralizacji finansów publicznych
Wystąpienie rozpocznie się od analizy trendów w finansach polskich samorządów na tle innych krajów Unii Europejskiej, ukazując ich specyfikę i potencjał w szerszym kontekście międzynarodowym. Następnie poruszona zostanie kwestia przejrzystości finansów publicznych oraz jej wpływu na zaufanie obywateli. Przedstawione zostaną wyniki badań wskazujące na spadek zaufania do zarządzania finansami zarówno na poziomie centralnym, jak i samorządowym. Omówione zostaną również rozwiązania sprzyjające większej transparentności, w tym lokalny i centralny rejestr umów, jako kluczowe narzędzia w procesie decentralizacji.
dr Sławomir Dudek, Prezes Zarządu Instytutu Finansów Publicznych
13:55 – 14:15
Wystąpienie: Wzmacnianie pozycji skarbnika JST i jego roli w systemie finansów publicznych, w tym zasady wynagradzania na stanowiskach urzędniczych i kierowniczych w administracji publicznej
Czy rosnąca liczba zadań i zakres odpowiedzialności skarbników za gospodarkę finansową znajduje odzwierciedlenie w adekwatnym wzroście wynagrodzeń? Przedmiotem analizy są uwarunkowania formalno-prawne oraz wynagrodzenie skarbnika. Jak jest a być powinno?
dr Daniel Budzeń, Ekspert z zakresu finansów publicznych, doradca strategiczny w Związku Miast Polskich ds. finansów w JST
14:15 – 15:00
Podsumowanie Kongresu i postulatów w najważniejszych tematach w obszarze pracy środowiska skarbników
Piotr Budziak, Skarbnik Gminy Zabierzów, II Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Grzegorz Czarnocki, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu, Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych;
Małgorzata Kern, Skarbnik Miasta Gliwice, Przewodnicząca Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Aneta Maciążek, Skarbnik Gminy Tomaszów Mazowiecki, Członkini Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Wiesław Miłkowski, Skarbnik Powiatu Otwockiego, Członek Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Marcin Smala, Wiceprezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Janusz Zagórski, Skarbnik Gminy Police, I Wiceprzewodniczący Zarządu Krajowej Rady Forów Skarbników JST działającej przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego;
Grzegorz Ziomek, Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji